Intervju med Susanne Dalsätt för JKPG.com

destinationjkpg_portfolio1

Jag vill läsa artikeln på jkpg.com

Hitta endorfinerna på Susannes ”öa”

Det ska vara enkelt att leva sunt, menar Susanne Dalsätt, Jönköpings hälsoprofil nummer ett. Ett av hennes bästa hälsotips är att ta sig ut i naturen och vara i nuet, gärna på hennes paradisö Visingsö.

Susanne Dalsätt är hälsan personifierad. Hon springer långlopp, har avverkat flera Ironman, producerar egen ekologisk mysli (Persgårdens) och är flitigt anlitad som inspirationsföreläsare.

Från soffpotatis till Ironmamma

Så har livet dock inte alltid sett ut. När Susanne var 24 år fick hon besked från sin läkare att hon levde så osunt att hon riskerade sin hälsa. ”Jag var en riktig soffpotatis och åt väldigt onyttigt. Det gjorde att jag alltid var trött och orkeslös och hade ett ständigt sötsug. Men när jag fick det svart på vitt bestämde jag mig för att ta tag i mitt liv och hitta en hälsosam livsstil som jag klarade att hålla”, berättar hon.

Susanne testade det mesta, men det var när hon efter 27 veckors hårdträning sprang Stockholm Maraton för första gången som hon kände att hon hade hittat rätt. ”Då visste jag att jag aldrig kommer att sluta springa. Och det har jag inte heller.”

Inga quick-fix, bygg från grunden

Sedan dess har Susanne dessutom inspirerat väldigt många andra till en hälsosammare livsstil. Och det handlar absolut inte om några quick-fix eller mirakeldieter. Börja där du är med det du har och bygg från grunden, menar hon. ”Man måste hitta ett sätt att röra på sig som passar in i livet som det ser ut just nu. Det måste funka i vardagen, med familj, jobb och allt annat som ska få plats. Sedan är det viktigt att vara realistisk. Om du inte rör dig något alls idag kan två gånger i veckan vara jättebra till att börja med. Det viktiga är att hitta en rutin och vara nöjd när man kan hålla den.”

Folk frågar ofta hur jag får till all min träning. Då svarar jag att jag inte får tid, jag tar mig tid.

För att Susanne själv ska få till träningen planerar hon in den i kalendern precis som vilket annat möte eller jobb som helst. ”Folk frågar ofta hur jag får till all min träning. Då svarar jag att jag inte får tid, jag tar mig tid. Ibland tränar jag fem dagar i veckan, ibland hinner jag bara en. Men jag skriver alltid in träningstiden i kalendern. Jag har alltid en realistisk plan och prioriterar aldrig bort träningen. Jag känner så tydligt att jag behöver den för att må bra”, säger hon och berättar om morgonens härliga runda. ”Det var en så fin morgon att jag bestämde mig för att lämna både musik och klocka hemma. Jag snörade på mig skorna, gav mig ut och joggade på mina favoritstigar, och försökte att verkligen vara i nuet. Och jag var som en annan människa som kom tillbaka hem efter det. Så skönt!”

Med naturen som arena

Att röra på sig och att göra det ute i naturen tror Susanne skulle kunna hjälpa många människor att må mycket bättre. ”Naturen i sig ger ett lugn och att motionera ökar endorfinerna i kroppen. Ibland kan tidtagning och musik i öronen vara motiverande, men det är också viktigt att bara försöka vara i nuet ibland. Det tror jag att många skulle må väldigt väl av.”

Susannes 5 bästa på Visingsö

BÄSTA UTFLYKTEN MED FAMILJEN:

Att lämna bilen i Gränna och besöka Visingsö till fots eller på cykel. Ta med en picknick-korg på armen, gå en liten bit från hamnen och hitta magiska picknickplatser med vidsträckta vyer över Vättern. Man behöver inte bege sig så långt.

BÄSTA LÖPSTRÄCKAN:

Hela ön är vacker med långa platta asfaltsrundor eller mjuka stigar i bokskogen. Men jag tycker att den allra bästa löpturen utgår från hamnen. Det går en stig längs med strandkanten ända ner till södra Visingsö, till Näs. Det är ca 6 km.

BÄSTA ”ATT-GÖRA” NÄR DET ÄR DÅLIGT VÄDER:

Är man bara bra klädd så är det supermysigt att knalla omkring i bokskogen en regnig dag. Men det finns också många mysiga ställen om man vill vara inomhus. Persgården, som vi driver, till exempel. Här finns café, gårdsbutik med ekologiska produkter och ett konstgalleri.

BÄSTA MATSTÄLLET:

När du breder ut picknickfilten vid vattenbrynet. Det är det bästa som finns! Jag tycker att man ska passa på att vara ute i naturen när man väl kommer hit. Det finns flera mysiga restauranger och caféer också på ön, som Restaurang Solbacken, Visingsö Pensionat och Wisingsö Hotell och Konferens. Men picknickfilten är min favorit.

MÅSTE-BESÖKET:

Vår gård Persgården, för jag tycker att det är en magisk plats. Här finns något för alla, både barn och vuxna. Och det är enkelt att ta sig hit, bara tre kilometer utmed sjökanten.

Case: JKPG.com. Copywriter: Karin Marks. Foto: Anna Hållams Projektledare: Cecilia Hakeberg. Uppdragsgivare: Destination Jönköping.

Spara