
Plopp! Fizz. Zoom.
Jag gör en rebranding av en kunds företag.
I veckan presenterade jag nya namnförslag för bolaget. (Inte de i rubriken 😉)
Jag har såklart lyssnat in deras personlighet och visioner, gjort konkurrensanalys och kollat upp domäner etc.
Men jag har också lagt mycket tid på att hitta känslan i namnet.
För ett namn är inte bara ett namn.
Det ska kännas rätt – i munnen och i kroppen.
Detsamma gäller för ord i en rubrik eller text. Inget konstigt i reklambranschen.
Men har du funderat på:
Varför funkar känslan av ett ljud? Och hur?
Lyssna:
Hur låter ett varumärke?
Mer än du tror.
Forskning visar att ljud i varumärkesnamn och slogans påverkar hur vi uppfattar både produkten och företaget. Man kan prata om ljudsymboler – att ljuden i ett namn eller ord bär en mening i sig.
☝🏼 Ett namn med ljusa, vokaler som ligger långt fram i munnen (som Fitbit och Estrid) känns lätt och litet.
☝🏼 Namn med djupare vokaler som ligger längre bak i munnen (som Volvo och Ford) signalerar tyngd och storhet.
☝🏼 Ett namn med hårda konsonanter som K, T och P utstrålar kraft och energi (t.ex. KAPOW!)
☝🏼 Ett namn med så kallat frikativt (lite brusande) s-ljud känns snabbt (t.ex. Zoom).
Enligt forskningen dras vi till ord och namn som känns rätt för en produkt. Ett glassmärke med en ljus vokal låter lätt och luftig, medan en mörk vokal känns som något fylligt och krämigt. Ett rengöringsmedel som säger ”Bang!” skapar en mental bild av smuts som försvinner snabbt som en smäll.
Det handlar inte så mycket om att orden låter kul. Om de låter rätt skapar de en omedveten koppling mellan produktens egenskap och vårt sätt att uppfatta den. Det gör att vi minns just den, när vi står vid butikshyllan. 👀
Känn på den:
Onomatopoesi ftw
I Japan har neurolingvistiska experiment visat att onomatopoetiska (ljudhärmande) ord kan göra att vi känner och upplever det vi läser.
Läs om något knaprigt och hjärnan signalerar hunger. Läs ”psssscch” och du kan höra läskburken öppnas, eller hur?
Cloettas Plopp låter precis som när chokladbiten delas. En annan känd chokladsort känner du helt säkert smaken av, bara du läser ”mmmmm”.
🏆 En riktig fullträff i sammanhanget är brustabletten Alka-Seltzers gamla kampanj ”Plop, plop, fizz, fizz” – inte bara för att orden låter som tabletten när du släpper den i vattenglaset.
(Okej, här kommer ett litet sidospår, men det är det värt.)
Bakom kampanjen stod bl.a. copywritern Mary Wells Lawrence. Genom hennes catchy copy-slinga ”Plop, plop, fizz, fizz, oh what a relief it is” började folk ta 2 tabletter i stället för 1. (Hur smart??!)
Resultat: Försäljningen av Alka-Selzer fördubblades. 💥
(30 tralliga sekunder.)
Mary Wells Lawrence är för övrigt en av mina idoler. Hon var som sagt copywriter, men också första kvinna att äga och driva en stor nationell reklambyrå i USA. (Och även förebild till karaktären Peggy Olson i Mad Men.) Känner du inte till henne? Se BUMS den här inspirerande 8-minutar’n!
Watch out:
Ljudord är inte universella!
🔻 Det som låter rätt på ett språk kan låta helt fel på ett annat. En hund skäller ”voff” på svenska, men ”woof” på engelska och ”bau” på italienska.
Samma sak gäller för reklam. En kampanj som bygger på ljudhärmande ord måste ofta anpassas kulturellt, för att fånga samma rytm och känsla på varje språk.
Hur vi ser på orden skiljer sig också åt. Japanerna använder till exempel ofta onomatopoetiska och mimetiska ord. Där är det helt naturligt att ett nytt bubbelvatten beskrivs som ”pachi-pachi” för att förmedla en sprakande fräschör.
Här i väst är vi lite mer återhållsamma. Ljudord funkar ibland, men i andra sammanhang kan de uppfattas som barnsliga eller oseriösa.
💡 Liten japansk ordlista:
• fuwa fuwa = fluffig
• toro toro = krämig
• sube sube = len
• shuwa shuwa = kolsyrig
Källa: my man Austin 😎
Tänk utanför mjölkpaketet:
På tal om Japan …
De är ju kända för att ha en humor som är lite … annorlunda? Detsamma gäller deras reklam. Här är ett bevis på det:
Fånga känslan:
Ska jag klämma på dig? 🤗
Vill du knåda ditt varumärke och stämma rösten till perfezione? 😚👌🏼
Let me be your humble guide.
Bara hör av dig.
📞 0705-75 73 73
✉️ hej@karinmarks.se
Det var allt för nu.
Ha det fint så ses vi snart igen ☀️