Har du provat att läsa dina texter högt någon gång? Låter de verkligen som DU?

Tonaliteten i ditt företags och varumärkes röst är lika viktig som en människas unika röst. Du hör ju direkt att det är din gamla kompis i luren när hon ringer, förmodligen redan efter ett par ord. Visst vore det konstigt om hon plötsligt lät som någon helt annan? Precis detsamma är det med hur ditt företag uttrycker sig. Hur ska människor kunna känna förtroende för er om ni pratar olika hela tiden, eller skriver torrt och formellt och samtidigt säger att ni är rappa och roliga?

Jag är expert på att – tillsammans med dig som uppdragsgivare – hitta din egen röst, som är grundad i företagets personlighet och sedan säkra upp tonaliteten i alla texter på alla plattformar. Den unika rösten ligger också i sättet som texterna skrivs på. Om de speglar kärnan i varumärket och talar till just din kund känns det ärligt och autentiskt, och blir trovärdigt.

Processen börjar med ett djupdyk i vad ditt företag står för, för att hitta kärnan i varumärkets identitet. Den mellanlandar i en hands-on språklig guide, innan det till slut är dags att se över alla texter.

I korta drag ser arbetet ut så här:

  1. Jag börjar med att läsa era befintliga texter, er varumärkesplattform, vision etc.
  2. Jag pratar med några av era kunder för att höra vad de tänker om er och hur de uttrycker sig. Detta är superviktigt för att veta hur ni ska skriva för att de ska tilltalas av era texter.
  3. Jag analyserar era konkurrenter.
  4. Vi har en workshop med ett litet team från företaget, för att ta tillsammans ta reda på vilka ni är och vad som är viktigt att förmedla när ni uttrycker er i all kommunikation.
  5. Jag gör en unik voice and tone-guide till ert varumärke, som beskriver tydligt hur ni bör uttrycka er och ger hands-on-tips. Detta blir ett levande dokument som kan fyllas på allteftersom. Det är guld värt att ha att stämma av texter emot och som guide – inte minst när det börjar nya medarbetare på företaget.

Genom att synka ditt varumärkes kärna med en grundlig förståelse för din målgrupp, kan vi skapa en röst som är lika unik som ärlig. En röst som inte bara berättar vad du erbjuder, utan varför det spelar roll. Visst, det kräver lite jobb. Men resultatet blir en tonalitet som både höjer din trovärdighet och bygger en starkare och mer meningsfull relation till dina kunder.

Vill du att dina ord ska betyda något på riktigt? Det vill jag också.