I dagens digitaliserade värld är det en sak som är säker – användarupplevelsen på din webbplats eller i din app är avgörande. Din UX (user experience) påverkar både vad besökaren tycker och tänker om ditt företag och vad konverteringsgraden blir. Det är här jag som UX-writer kommer in – för att göra upplevelsen spot-on för besökaren och lönsam för dig.

Att navigera i en app eller på en webbplats ska vara intuitivt, som att gå genom en välkänd stad där det är lätt att hitta. Mitt mål är att göra varje steg på din digitala plattform tydligt och lockande, genom att använda ett språk som talar direkt till besökaren och samtidigt synkar med ditt varumärke.

Affärsnyttan? När besökaren känner sig hemma på din webbplats eller i din app bygger du både förtroende och ökar din konverteringsgrad. Varje välformulerad knapp, informativ rubrik och engagerande produktbeskrivning är designad för att leda till ett större engagemang och i slutändan, ett tryck på köp-knappen.

Som din UX-writer fokuserar jag på att förstå både ditt företags och dina besökares behov.

Så här kan det gå till:

  1. Vi går tillsammans igenom varumärkets röst och i vilka sammanhang besökaren besöker din webbplats eller app. Det är viktig att både vara konsekvent med den språkliga identiteten och möta besökaren där den står för stunden.
  2. Jag gör en analys av ditt nuvarande innehåll. Oftast tillsammans med en webb/UX-designer, vid en om- eller nybyggnad av webb eller app.
  3. Jag/vi skräddarsyr en strategi för att förbättra användarvägarna på din plattform. Här går jag efter beprövade UX-principer och är samtidigt noga med att varje formulering ska spegla ditt varumärkes personlighet.

Målet är alltid att skapa en känsla av förtroende och tillit hos besökaren. En tydlig och koncis copy förbättrar användarupplevelsen markant, vilket både ger nöjdare kunder och en starkare digital närvaro för ditt företag.

Vill du vara säker på att ditt varumärke känns trovärdigt och äkta hela vägen? Då är bra UX ett måste.