Varför ditt varumärkes röst inte funkar – och vad du kan göra åt det
Ett klassiskt problem: Din text är välskriven … och ointressant. Du har gjort hemläxan.Brand book? ✔️Tonalitet? ✔️Tydliga budskap, snygga texter och en röd tråd genom hela kommunikationen? ✔️ Ändå lyfter det inte. Texter skrivs, inlägg postas – men inget händer. Ingen känsla, ing
Copykarin says: Engagera. #6/2025
Hur känns du idag? Det finns en voice and tone. ✔️ En brand book. ✔️ En strategi. ✔️MEN: Spelar det någon roll? Jag menar – om ingen bryr sig om det du skriver.Om orden bara fladdrar förbi utan att fastna.Vad är tonaliteten värd då? Det här har jag funderat på. Det behövs något mer –
Copykarin says: Hör orden. #5/2025
Plopp! Fizz. Zoom. Jag gör en rebranding av en kunds företag.I veckan presenterade jag nya namnförslag för bolaget. (Inte de i rubriken 😉) Jag har såklart lyssnat in deras personlighet och visioner, gjort konkurrensanalys och kollat upp domäner etc.Men jag har också lagt mycket tid på att hitta kä
Låt kunden välja orden.
Det här med challenges, kickstarter och “nu kör vi!”-rubriker – man ser dem rätt ofta, eller hur? Inte minst nu i början av en ny termin. Och visst kan det funka, men det får mig att fundera … Jag var med i en yogastudio online tidigare och tyckte om att varva ner med en stunds […]
Vinsten i att se över företagets röst.
Ditt företag kommunicerar hela tiden på olika plattformar, men är företagets röst densamma i alla kanaler? Och framför allt – är den er och unik? När du är säker i din tonalitet blir du mer trovärdig och intressant. Och det märks i försäljningssiffrorna 💰 Vi kan ta resebolaget Ving som exempe
3 böcker och 1 film som fått mig att känna “Ja, sååå kan man också berätta!”
En historia kan berättas på tusen och fler sätt. Och när du tror att du har koll så upptäcker du ett nytt sätt. Här är några som gjort avtryck hos mig: 📙 Naiv.Super. av Erlend Loe Lite irriterande först, i sitt sätt att göra listor hela tiden. Sedan blir jag nyfiken. Vad säger sättet [&hell
Därför vet du inte vad du ska skriva. Och hur du botar det.
Du är copywriter. Du sitter framför datorn. Vet att du måste. Skriva. Men i huvudet är det helt … blankt. Inte ett enda ord kommer ner till fingrarna och tangenterna. Tiden krymper. DEADLINE närmar sig farligt snabbt. Den skäms inte för sig. Stampar framme i pannloben (gärna i otakt). Och nu närmar s
Hur hittar man storyn om ett varumärke?
Så här gör jag för att hitta storyn om ett varumärke: Den rätt ovanliga “om oss”-texten som jag skrivit för lampföretaget Lampverket får stå som exempel. Här kan du läsa hela texten. ”Sagan om Lampverket” innehåller inga fakta om bolagsbildning, antal anställda eller slitna ord