Därför vet du inte vad du ska skriva. Och hur du botar det.

Du är copywriter. Du sitter framför datorn. Vet att du måste. Skriva. Men i huvudet är det helt … blankt. Inte ett enda ord kommer ner till fingrarna och tangenterna.

Tiden krymper. DEADLINE närmar sig farligt snabbt. Den skäms inte för sig. Stampar framme i pannloben (gärna i otakt).

Och nu närmar sig paniken också.

”Varför gjorde jag inte de där intervjuerna ändå, fastän kunden inte ville lägga pengarna? Varför propsade jag inte på att få lägga mer tid på research? Nu VET jag ju egentligen … ingenting. Kan bara anta.”

Blir det en bra text Förmodligen i bästa fall halvbra eller kanske okej.

Kommer den att göra sitt jobb? Ge kunden pang för sina pengar? I bästa fall njae, men mer troligt not so much.

Det är lätt som kreatör att gnälla över den beställande ”snåla” kunden då.

Men jag tänker att det kanske skulle vara bra om vi kreatörer peppar varandra i hur man förklarar för okunniga kunder (inte deras jobb att veta ens!) hur viktigt det är med research och förarbete. För att vi ska hitta vad som är viktigt på riktigt och gör skillnad att skriva om. Och gör nytta för kunden.

Så vi slipper sitta med blankt huvud.

 

P.S. Detta är skrivet på helt oförekommen anledning. Inga nuvarande uppdragsgivare bör känna sig åtänkta!