Låt kunden välja orden.

Det här med challenges, kickstarter och “nu kör vi!”-rubriker – man ser dem rätt ofta, eller hur? Inte minst nu i början av en ny termin. Och visst kan det funka, men det får mig att fundera …

Jag var med i en yogastudio online tidigare och tyckte om att varva ner med en stunds yoga på hemmaplan. För mig var det nästan enda stunden på dagen som inte var prestationsinriktad. En välbehövlig paus för hjärnan. 😌

Jag tyckte om deras nyhetsbrev också. Men så landade en inbjudan till Sommaryoga-challenge 🥳 i mejlen.

”Yoga så mycket du kan under X veckor och ha chansen att vinna fina priser!”

Och vet du vad? Det kändes HELT FEL. Det var inte yogaklasserna som var problemet, det var ordet challenge. Det synkade inte alls med känslan jag ville ha inför yogan. Plötsligt fick den stunden också en prestations-spotlight på sig, vilket var precis det jag ville komma ifrån.

⚠️ Håll koll på var din målgrupp står. För att såna här formuleringar ska funka måste mottagaren redan vara beredd och pepp, stå längst ut på trampolinen uppvärmd och redo att dyka. Men hur många är egentligen där? Det är lite som att skrika “kom och köp!” innan folk ens har fattat vilket problem man kan lösa åt dem (eller att de ens har ett problem). 

💡 Det är lätt (och ganska vanligt) att man är så inne i sin egen värld att man missar var ens målgrupp faktiskt befinner sig i mindset eller köpresa.

Seth Godin säger det bra:

The person you're working with might not know what you know, might not see what you see. It's tempting to begin where we are. But it's more useful to begin where they are.

Spot-on, eller hur?

 

Här är mina …

🎓 3 tips för mer effektiva och träffsäkra texter

  • Lyssna in din målgrupps faktiska behov och state of mind. Det som känns självklart för dig kanske inte är det för dem.
  • Utgå inte ifrån att alla är redo för intensiva utmaningar eller snabba beslut. Många kan befinna sig tidigare i sin köpresa. (Om de ens börjat.)
  • Anpassa dina texter efter målgruppens situation och förståelse, i stället för din egen expertis och entusiasm.