Hur hittar man storyn om ett varumärke?
Så här gör jag för att hitta storyn om ett varumärke:
Den rätt ovanliga “om oss”-texten som jag skrivit för lampföretaget Lampverket får stå som exempel.
”Sagan om Lampverket” innehåller inga fakta om bolagsbildning, antal anställda eller slitna ord som flexibilitet och engagemang.
I stället är den en berättelse som:
💛 Lyfter känslan i varumärkets kärna
💛 Målar en levande bild av vad som är viktigt
💛 Lockar kunder med samma värderingar
Finare tycker jag. Och ärligare. Och mer intressant.
Så här blev ”Sagan om Lampverket” till:
☝ LYSSNA. Jag började med att be Madeleine (Lampverkets grundare och vd) att berätta om företaget och hur allt startade. Jag frågade om värderingar, drömmar, vad som är viktigt, varför det är det, känslan för varumärket och så vidare. Men framför allt lyssnade jag. Och gav henne tid att reflektera och prata.
Hela tiden lyssnade jag efter de där små guldkornen som kan bygga en hel historia. Lyssnar man noggrant och länge nog så dyker de alltid upp.
När kopplingen till Lappland kom upp kändes den självklar. Släkthistorierna, alla somrar där som barn, stugan och heden och Kebnekaise i fjärran. Varumärkets värderingar om hållbarhet, miljövänligt, svensktilllverkat hantverk – här fanns hur mycket som helst att brodera samman. Fler följdfrågor, mera lyssna.
✌ LÄSA PÅ. Dags för research om Lappland. Hur ser det ut, vad heter platserna, vad är viktigt för dem som bor där, vilka ord använder de, hur låter dialekten?
Jag samlar alltid på mig så mycket jag kan. Då kan jag släppa loss och skriva mer obehindrat sedan. Leka med det jag har liksom.
🤟 SKRIVA. För mig går skrivandet lite av sig självt sedan. Jag går på instinkt och magkänsla om vilken typ av text som är bäst för att berätta om just detta varumärke. Ibland blir det en saga, ibland ett brev eller en mer “vanlig” berättande text. Den här gången blev det en (helt sann) saga om de väglösas by med Kebnekaise i fjärran. Om kärleken till det tidlösa, vackra – till vad händer kan skapa och naturen kan ge.
💥 VIKTIGT! Bli inte avskräckt av tiden du lägger INNAN du skriver. (Och försök få din uppdragsgivare att känna samma 😜 ) Om tiden innan är väl använd går själva skrivandet sååå mycket snabbare än om du kastar dig rakt på tangenterna. Det är min erfarenhet i alla fall.