Konsten att skriva Om oss-texter som känns.
Om “Om oss”-texter var människor, då hade du (tyvärr) gått på många dejter som den här:
Tänk dig att du blir hembjuden till en person du är nyfiken på men inte känner så väl. Ni går en liten rundtur i huset (det ser trevligt ut), sen sätter ni er i soffan i vardagsrummet.
– Ett glas vin?
– Ja, tack.
Vackra snittar plockas fram, de måste ha tagit halva dagen att göra. Omtänksamt. Du tänker att det här är en människa du vill lära känna närmare.
– Berätta om dig själv, säger du och smuttar på vinet. Och hen börjar berätta … om hur smart hen är och hur många svåra ord hen kan. Om vilket år hen grundades och när första och andra och tredje ägarbytet gick igenom. 🥱 😴
Jag tycker att personligheten är såå mycket mer spännande. (Människa eller företag spelar ingen roll.) Man vill ju lära känna företaget i en “om oss”-text, eller hur?
Min uppdragsgivare Lampverket är ett fint exempel. De säljer svensktillverkade lampskärmar på handsvetsade stommar och med ekologiskt tyg. Företaget har sin bas i Stockholm men rötterna finns i en avlägsen by i Lappland.
Så jag skrev så här:
✏️ ”Det finns en plats där sommarsolen aldrig går ner, i folkmun kallad de väglösas by. Den heter Killingi och här har vi vårt arv. En plats med vidsträckta fjällhedar som blommar i fjällgröna, stjärnbräcka och slåtterblom. Kaitumälven som flyter genom byn är en av Europas sista orörda, med vatten från mäktiga Kebnekaise. När vädret är klart kan man se berget i fjärran.”
För att göra historien ännu mer levande berättade jag om människorna:
✏️ “Här vävde moster Gunvor bordlöpare av tidningspapper och mormor bytte egenstickade Lovikkavantar mot renkött på marknaden. Morfar svetsade egen torkvinda med telefonkabel som lina, som gick att hissa högt, högt så att korna inte nådde att äta på lakanen. På denna plats har man alltid sett om sitt och klarat sig på det man har. Stort och kargt och ensamt. Samtidigt varmt vördnadsfullt inför livet och naturen.”
Ser du det framför dig?
Sen skrev jag också om tillverkningen och varumärkets värderingar. Men själva sagan (som faktiskt är helt sann) fick sätta känslan. 💛