Fasad på bostadsprojekt Park, Jönköping
Johan Arrhov och Henrik Frick, Arrhov Frick Arkitektkontor
Interiörbild från bostadsprojekt Park, Jönköping.

Artikel Park

Fastighetsbolaget Tosito står bakom ett av Jönköpings mest exklusiva bostadsprojekt – brf Park. En 14 våningar hög byggnad, insprängd i ett tätbebyggt kvarter mitt på centrala Väster. Deras vision är alltid att skapa personliga och moderna bostäder som tar ut svängarna i form av arkitektur och design. Med Park höjer de ribban, med stora glaspartier, öppna ytor, orangerier och materialval av yppersta kvalitet. Jag har bidragit i marknadsföringen av projektet med texter till webbplatsen och ett exklusivt magasin samt voiceover-manus till film.

Artikeln Arkitekternas synvinkel, med arkitekterna Johan Arrhov och Henrik Frick (Arrhov Frick Arkitektkontor) är en del av innehållet i Park magasin.

 

ARKITEKTERNAS SYNVINKEL

Internationellt ansedda Johan Arrhov och Henrik Frick är arkitekterna bakom Park. De har sina rötter i Jönköping och en vision om att förlänga den gröna parken vertikalt upp skyn, mitt i stan.

14 våningar modern arkitektur mitt i Västers gamla kvarter. En oförsiktig penna hade kunnat skaka om stadsbilden, men arkitekterna på Arrhov Frick Arkitektkontor har hittat ett förhållningssätt som är både nytänkande och ödmjukt. Resultatet blir något alldeles enastående.

– När man kommer upp en bit i huset blir det magiskt. Från och med våning åtta har du helt fri utsikt åt alla håll. Det är helt unikt i Jönköping, på en väldigt central adress dessutom, säger Johan Arrhov.

 

LYHÖRT SAMARBETE

Redan när Arrhov Frick och Tosito först presenterade projekt Park för Jönköpings kommun hade de visionen klar för sig. Men de ville visa på valmöjligheter och ställde ett 50-tal olikformade frigolitmodeller på bordet, som varianter på sitt förslag.

– Vi ville visa tydliga modeller på olika höjder och utbredningar och bjuda in till en dialog. Det är mycket som ska stämma med detaljplaner och så vidare, berättar Henrik Frick och avslöjar att även om en del förändringar har gjorts längs vägen så är den initiala visionen intakt.

– Utformning och höjd, husets trappningar och indragningar, har funnits med i vår plan från start.

 

ATT FÅ HUSET ATT PASSA IN

Kvarteret som Park växer upp i är brokigt, med hus från många olika tidsepoker i varierande höjder och material. Här finns inte den tydliga, slutna kvartersstrukturen med innergårdar och relativt låga hus, som dominerar Väster i övrigt. Och det är just denna brokighet som gör det möjligt att bygga något annorlunda, menar Johan Arrhov.

– Vår strategi för att kunna bygga på höjden är att huset trappar in allteftersom. Den nedersta basen följer vårdcentralens byggnad intill, som har sex våningar. Men så fort det blir lite högre knixar det in och drar sig tillbaka. De översta sju våningarna är torndelen som trappar in ytterligare. Att byggnaden smalnar av stegvis på höjden visar hänsyn om området. Det är inte ett höghus som tar för sig för mycket, utan smyger in och är skräddarsytt för stadsbilden. Det var viktigt för oss att sätta den grunden.

 

Vi ser byggnaden som en förlängning av parken, som fortsätter uppåt. Nästan som horisontella skivor, att man lever som på en del av parken. Därför ville vi skapa generösa takterrasser, orangerier inuti byggnaden och en gemensam takterrass på toppen

 

PARKEN INSPIRERAR

Lasarettsparken som ligger framför Park har varit en stor inspirationskälla för arkitekterna. Det härliga i en öppen grönyta precis utanför, när man bor mitt i stan.

– Vi ser byggnaden som en förlängning av parken, som fortsätter uppåt. Nästan som horisontella skivor, att man lever som på en del av parken. Därför ville vi skapa generösa takterrasser, orangerier inuti byggnaden och en gemensam takterrass på toppen, säger Henrik och berättar att känslan även ska finnas inne i lägenheterna.

– Vi har försökt att ge lägenheterna en upplevelse av att man nästan är i en utemiljö, vilket ställer höga byggtekniska krav. Traditionellt sitter bärande pelare i väggen mellan fönstren, men vi har i stället en något indragen pelarstruktur, med bärande element innanför fasaden. Det gör att vi kan sätta kontinuerliga fönsterband med endast en smal list mellan de stora glaspartierna.

 

NÅGOT UTÖVER DET VANLIGA

Det öppna läget vid parken kryddas av det faktum att huset är helt fristående från andra byggnader, vilket är mycket ovanligt i ett så här centralt läge. Detta ger en frihetskänsla som Johan och Henrik vill utnyttja.

– Vi har kunnat sätta fönster på husets alla sidor, vilket gör det möjligt att skapa andra typer av lägenheter än om man hade haft en stängd fasadsida, berättar Johan och fortsätter:

– I stället för djupa, mörkare lägenheter har alla ett otroligt ljusinsläpp. Från varje rum ska man ha en så storslagen utsikt som möjligt. Även sovrummen har stora fönster, liksom vissa badrum högt upp. Tänk att borsta tänderna på morgonen och blicka ut mot Vättern! Det är en unik möjlighet som vi har försökt att maxa så mycket som möjligt i alla lägenheter. Givetvis blir den mer storslagen ju längre upp man kommer, men även de lägre våningarna har öppna vyer och ovanligt ljusa lägen.

 

I det här projektet har vi verkligen haft möjlighet att utforma saker och ting luftigt med en spatiös känsla. De öppna rumssambanden har varit viktiga, framför allt i de större lägenheterna – att försöka få bort korridorerna och låta rummen gå in i varandra.

 

LUFTIGA RUMSLIGHETER

För att nyttja luftigheten till max, utan att störa fasadens uttryck, föddes tanken om infällda orangerier med rejält tilltagna skjutpartier.

– Traditionellt så har man ett hus, sedan hänger man på balkonger. Men vi hade en tydlig idé om en kontinuerlig fasad, så vi lät orangerierna inordna sig med samma gestaltning som övriga fönsterpartier. Fönsterrutorna är isolerade och ger ett jämnt och bekvämt klimat, som en skyddad balkong sommartid och ett ljust extrarum under kallare månader. Det blir en del av lägenheten året runt, berättar Johan.

Även invändigt i lägenheten har orangeriet en fin funktion, som rumsavdelare mellan två rum utan att ta ljus. Och just ljuset är en del i tanken med planlösningarna, som formats särskilt för att lyfta känslan av rymd ytterligare, berättar Henrik.

– I det här projektet har vi verkligen haft möjlighet att utforma saker och ting luftigt med en spatiös känsla. De öppna rumssambanden har varit viktiga, framför allt i de större lägenheterna – att försöka få bort korridorerna och låta rummen gå in i varandra.

 

EN MÖBLERAD KÄNSLA

Varenda detalj är genomtänkt för att lyfta den luftiga känslan i lägenheterna. Ett exempel hittar vi i köket, i det lilla mellanrummet mellan köksdelen och väggen intill. Ett släpp på bara några centimeter, som gör mer än man kan tro för känslan.

– Vi vill skapa ett fristående kök i den mån det går, att det släpper från väggarna och står i rummet som en möbel. I många lägenheter har vi dessutom kunnat rita in stora köksöar, vilket är ganska ovanligt i nyproduktion, säger Johan.

 

INTERNATIONELL KLASS

Arrhov Frick har aldrig siktat på att bli ett stort arkitektkontor. Däremot lockar världen. Johan har uppdrag som gästprofessor i Schweiz och kontoret har gjort både internationella samarbeten och deltagit i tävlingar med andra arkitekter i Europa och världen.

– Den svenska arkitekturscenen har varit ganska anonym internationellt de senaste åren, och jag tror att vi i Sverige har väldigt mycket att lära. I många andra länder är arkitektur en viktigare beståndsdel i stadsplaneringen och att man bygger med kvalitet. Men kanske kan vi ändra på det, säger Johan.

Chansen finns att Park kommer att uppmärksammas i arkitektvärlden. Det är ett ovanligt projekt på flera sätt, som sticker ut i stadsbilden. Inte minst är det speciellt för Henrik och Johan, som båda är uppvuxna i Jönköping.

– Vi har relation till både stan och området, och känner till platsen väl. Det blir så klart en stolt känsla när huset väl är på plats. Bara att det faktiskt står där, håller hög kvalitet och kan erbjuda bostad till många människor. Det är alltid en cool känsla.

 

Team

Copywriter: Karin Marks
Creative Direction & Design: Jakob Hellström
Foto: Ellinor Hellberg

Film & Regi: Hannes Hollender

Webb: Julius Osbeck

Datum